Türkçe - English
444 89 44

KAYISI İLE NE KADAR BÜYÜYORUZ

Malatya' nın 2013 yılı ihracat rakamlarına baktığımızda kayısıdaki artış dikkatlerden kaçmıyor. Toplam ihracatımızın neredeyse dörtte üçünü kayısı oluşturuyor. Bu da Malatya açısından oldukça önemli. Zira, sadece geçtiğimiz yıl Kayısıdan elde ettiğimiz gelirin 400 milyon lira olması, bu ürünün Malatya açısından ne kadar stratejik bir öneme sahip olduğunu gözler önüne seriyor.

Geçtiğimiz yıl ki rakamlara baktığımızda kuru kayısıdan elde edilen gelirin 200 milyon dolar olması karşısında yaş kayısının satışının 5 milyon dolar gibi oldukça düşük rakamlarda kalması oldukça manidar. Zira yaş kayısı satışlarında yeterli altyapının olmaması, mevsimsel bir ürün olması doğal olarak dünya pazarlarına istediğimiz gibi giremediğimiz anlamını veriyor.

Dolayısıyla Malatya gerçek anlamda ürettiğinin tam karşılığını almış olsa yıllık ortalama 1 milyar dolar gibi bir seviyede kayısıdan rahatlıkla gelir elde edebilecekken, her mevsim değişkenlik arz eden sorunlar ve temel sorunlar yüzünden bu rakamları orta vadede yakalamak biraz zor görünüyor.

Peki, Malatya olarak dönüp şu soruyu kendimize sormamız gerekmiyor mu? Biz Kayısıda gerçekten ne kadar söz sahibiyiz? En iyimser rakamlarla 2 milyar dolarlık bir pazar payının neden sadece yüzde 10'una hakimiz? Oysa genel fotoğrafa baktığımızda; 90'nın üzerinde ülkeye kayısıyı satıyoruz, Dünya Kuru kayısı üretiminin neredeyse yüzde 70'ini biz üretiyoruz. Ama Bu pastanın sadece yüzde 10'nu kendimize alabiliyoruz. İşte Kayısıdaki acı tablo bu. Bu Tablo yıllardır bizleri üzüyor ve rahatsız ediyor.

Bu nedenle Kayısı ile büyümemizi sürdürebilmemiz için bu ürünü “Altın” kategorisine sokmamız gerektiğinin altını çiziyorum. Bugün Gaziantep'te üretilen fıstığın kilosu ile kayısıyı karşılaştırdığınızda ürünümüzün değerini daha net anlarsınız sanırım.

Ancak Kayısımızın kattığı katma değer şu an itibariyle Malatya'nın büyümesi için tek başına yeterli bir neden olarak görünmüyor. Teknolojik ürünlerin üretim sahası haline gelemeyen bir Malatya yarın sahip olduğu tüm değerlerini teker teker kaybetme riski ile karşı karşıya kalabilir. Bu nedenle Kayısımızın mutlaka teknoloji ile bütünleştirilip, çeşitlendirme yoluyla katma değeri yüksek bir ürün haline getirebiliriz.

Kayısıda var olan çıkmazları hepimiz biliyoruz. Dolayısıyla şu temel inancı hepimizin benimsemesi gerekiyor, “Kayısı üreticisi kazandığı sürece İhracatçı kazanır ve sonuçta Malatya kazanır.” Oysa bugün üzülerek belirtelim ki, ne üreticimiz kazanıyor ne de ihracatçımız.  Malatya Ticaret ve Sanayi Odası olarak yıllardır savunduğumuz şu gerçeği yinelemekte fayda görüyorum; Bu Ürünün yurt içi tüketimini yüzde 10'lardan yüzde 90'lara çıkarmamız gerekiyor. Bu sorunun aşılması için ise iki yol gözüküyor. Birincisi; Fındık ve Fıstık da olduğu gibi etkin ve etkili tanıtım kanalları ile yurttaşlarımızın mutfağına girmek, İkincisi; Devletin tıpkı fındığa sağladığı imkanları Kayısı için de seferber etmesidir. Söz konusu Odamız bu konuyla ilgili zaman zaman girişimlerde bulunuyor. Hatta deyim yerinde ise “Kayısı” hemen her Meclis toplantımızda gündemin baş konuğu oluyor.

Defalarca gerek Mili Eğitim Bakanlığına, gerek Mili Savunma Bakanlığına gerekse ilgili bakanlıklara yazdığımız yazılarda Kayısının toplum sağlığına katkıda bulunacağından, toplu tüketimlerde kullanılmasını tavsiye ediyoruz.

Malatya kayısıdaki çıtasını yükseltmekle birlikte, diğer sektörleri de aynı konuma getirmek zorundadır. Nitekim bu sayımızda da göreceğiniz Hekimhan Cevizi de kayısı ile birlikte Malatya ekonomisi için büyük önem taşımaktadır. Her geçen yıl üretimi artan cevizdeki iyileşmede Malatya ekonomisine ivme kazandıracaktır. Son olarak Su ürünlerindeki üretime de dikkatinizi çekmek isterim. Zira, 2010 yılında 10 milyon doların altında olan ihracatımızın 2013 yılında 30 milyon dolara yaklaşması demek Malatya'nın kayısısını büyüterek diğer sektörleri de aynı oranda canlı tutması gerektiğinin en büyük göstergesidir.




Copyright © 2014, Malatya Ticaret ve Sanayi Odası Gizlilik ve Hukuki Şartlar | Site Haritası
Bu site içeriğinin her türlü hakkı Malatya Ticaret ve Sanayi Odası‘na aittir. İzinsiz kullanılamaz.
Niyazi Mahallesi Buhara Caddesi No:195 44100 MALATYA
444 89 44 0422 323 77 76 tso@malatyatso.org.tr